Välkommen till Bakutmaningen. En inspirationsblogg där DU som hemmabakare varannan vecka möts av en ny utmaning. Du väljer själv vilka utmaningar du vill vara med på och alla är välkomna. Vill du va med maila oss på bakutmaningen@hotmail.com , så får du en inbjudan så att du kan lägga in just ditt bidrag. Vackert, fult, lyckat eller misslyckat spelar ingen roll bara att DU är med och låter dig utmanas! Observera att detta är ingen tävling utan ett sätt att inspireras,ha kul och lära av varandra.

fredag 9 november 2012

Gustav Adolfbakelse

Fredag å inget gick som jag tänkt. Marängen gick inte att spritsa, smörkrämen skar sej, å gårdagens hemkokta lemon curd var seg som attan...men här kommer iaf min variant av Gustav Adolfbakelsen, både gluten- och laktosfri:) För att få den laktosfri har jag använt mej av laktosfritt smör å grädde.
För att ha en anknytning till ursprungsbakelsen hade jag bestämt mej för att, på något sätt, ha choklad å citron med i  min variant.

Marängbottnar;
4 äggvitor
3 dl socker
några droppar ättika
2 dl rice crisp

Vispa vitorna till ett hårt skum, tillsätt socker + ättika å vispa några minuter till. Häll i rice crisp å blanda om.
Klicka ut små "plättar" av marängsmeten (jag fick ut 12 med en diameter på ca 6 cm) på en plåt med bakplåtspapper å grädda 45 min i 125 grader.

Under tiden kokar man
Smörkrämen;
1 dl grädde
1dl socker
125 g smör
4 äggulor
ca 1 msk maizena

Häll allt i en kastrull å ställ plattan på något varmare än medel, rör hela tiden å när krämen börjar tjockna drar man kastrullen av plattan. Skulle krämen skära sej så ställ kastrullen i ett kallt vattenbad å vispa kraftigt. Låt svalna.

Till montering av bakelsen behövs oxå 2 dl vispad grädde där man blandar ner 4 msk lemon curd.
Jag valda att montera på följande sätt;
marängbotten
smörkräm
marängbotten
grädde med lemon curd
å avslutade hela skapelsen med riven choklad.

Smaklig spis:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar