Välkommen till Bakutmaningen. En inspirationsblogg där DU som hemmabakare varannan vecka möts av en ny utmaning. Du väljer själv vilka utmaningar du vill vara med på och alla är välkomna. Vill du va med maila oss på bakutmaningen@hotmail.com , så får du en inbjudan så att du kan lägga in just ditt bidrag. Vackert, fult, lyckat eller misslyckat spelar ingen roll bara att DU är med och låter dig utmanas! Observera att detta är ingen tävling utan ett sätt att inspireras,ha kul och lära av varandra.

onsdag 7 november 2012

Gustav Adolfsbakelse på mitt vis

Min Gustav Adolfsbakelse

I brist på tid och vidare inspiration fick det bli något enkelt denna gång.

Satt och funderade på vad som var enklast och som inte behöver innehålla några mjölkprodukter då jag helst inte äter detta. Vad jag kom fram till var att jag ville utgå från en enkel sockerkaka och sedan varva det med hallon. Hallon har den där goda sötman utan att det blir för mycket och det är helt klart mitt favoritbär.

Jag toppade det hela med vit marsipan, lite choklad och ett par hallon till - och så självaste Gustav Adolf såklart.. Honom fixade jag ihop med en liten spritspåse med mycket tunt spritshål och en aning tålamod!! :p



Sockerkaka utan mjölk och fett

Sätt ugnen på 200 grader. Smöra och bröa en form, jag tog en limpform för att få en lång sockerkaka som lätt går att skära i lagom skivor/lager till bakelserna.

Vispa 3 ägg och 3dl socker pösigt. Blanda samman 2tsk bakpulver med 3dl vetemjöl och rör sedan ner detta i smeten. För att få lite extra smak på sockerkakan valde jag att blanda i ca 1dl kokos. Häll sedan i 6msk kokande vatten och rör till en jämn smet. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca 30min. Känn med en sticka när sockerkakan är klar. Vänd sedan upp och ner och låt svalna under formen.

Skär kakan i 3st skivor, ca 1.5cm tjocka och skär bort kanterna då dessa blir lite hårdare än vanlig sockerkaka. Dessa utgör bottnarna i bakelsen. Varva bottnarna med hallon och täck sedan hela bakelsen med tunt utkavlad marsipan. Dekorera med choklad och hallon. 



Ett tips till chokladdekor: doppa en slickepott i den smälta chokladen och dra ut till ett tunt (dock inte för tunt) lager på bakplåtspapper och lägg sedan i frysen nån minut, då får man fina "blad" som det jag använt att klä in ena hörnet med på bakelsen ovan.

// Alexandra ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar