Välkommen till Bakutmaningen. En inspirationsblogg där DU som hemmabakare varannan vecka möts av en ny utmaning. Du väljer själv vilka utmaningar du vill vara med på och alla är välkomna. Vill du va med maila oss på bakutmaningen@hotmail.com , så får du en inbjudan så att du kan lägga in just ditt bidrag. Vackert, fult, lyckat eller misslyckat spelar ingen roll bara att DU är med och låter dig utmanas! Observera att detta är ingen tävling utan ett sätt att inspireras,ha kul och lära av varandra.

tisdag 13 november 2012

Kladdkaka med blåbär serverad med vaniljglass och ljummen hallonsås



Ledig dag från jobbet resulterade i ett försök på en kladdkaka (som jag förövrigt är sämst på att göra! Misslyckas i princip alltid) Hade fått höra på jobbet att det är gott att stoppa i blåbär i chokladkaka så tänkte att jag ger det ett försök och gör en kladdkaka med blåbär. Misslyckas jag så är det inte hela världen eftersom jag börjar bli van med att de inte brukar bli så bra när kladdkaka står på menyn.

Kladdkaka med blåbär

300g smör
4 ägg
4 dl socker
6 msk kakao
4 tsk vaniljsocker
2,5 dl mjöl
ca 3 dl blåbär

Smält smöret och vispa under tiden ägg och socker pösigt, rör sedan ner det smälta smöret, kakao, vaniljsocker och mjölet till en slät smet, sist men inte minst rör du i blåbären. (Färska eller frysta spelar ingen roll, men använder du dig av frysta så låt dem småtina lite innan du har i dem)
Grädda i mitten av ugnen 175C i ca 35 min.

Hallonsås

3 dl hallon
2 msk socker

Lägg hallonen i en kastrull och koka dem tillsammans med sockret. Tycker du att såsen är för tjock rör du i lite vatten till önskad konsistens.


Måste bara tillägga att tiden kladdkakan ska va i ugnen stämde inte alls jag hade nog inne min i bort imot en timma innan jag tog ut den, kanske lät jag inte blåbären tina tillräckligt länge? Nått gick iallafall galet och fick därför ha inne kakan i ugnen längre än va som skulles.
Ett tips är att inte börja skära i kakan direkt den kommit ut ur ugnen utan låt den stå och kallna lite innan. Många gånger är man där och skär direkt och tycker att man misslyckats då den i mitten är alldeles rinnig men låter man den kallna lite innan stabbar den till sig och får en bra konsistens, hård på ytan och lagom kladdig innuti =)
Så kan med gott samvete säga att jag lyckades rätt bra idag ändå trots den långa tiden i ugnen!

Hoppas det smakar =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar