Välkommen till Bakutmaningen. En inspirationsblogg där DU som hemmabakare varannan vecka möts av en ny utmaning. Du väljer själv vilka utmaningar du vill vara med på och alla är välkomna. Vill du va med maila oss på bakutmaningen@hotmail.com , så får du en inbjudan så att du kan lägga in just ditt bidrag. Vackert, fult, lyckat eller misslyckat spelar ingen roll bara att DU är med och låter dig utmanas! Observera att detta är ingen tävling utan ett sätt att inspireras,ha kul och lära av varandra.

onsdag 21 november 2012

LCHF Saffranskaka med philadelphia

Eftersom jag själv äter enligt Lchf och fullkomligt älskar saffran så tänkte jag denna vecka att försöka mig på ett bakverk som även jag kan äta av =) Inpirationen hittade jag som så många gånger förr när det gäller lchf hos http://56kilo.alltforforaldrar.se/.


 
 
Till en rund kaka 8-12 bitar behöver du:
 
3 dl mandelmjöl
75 gram stevia strö
1 paket saffran (0,5 g)
125 gr smält smör
0,5 dl vispgrädde
2 tsk bakpulver
1 tsk ekologiskt vaniljpulver
4 ägg

Fyllning:
150 g smör
2 tsk vaniljpulver eller hellr Dr Oetkers vaniljarom 3 krm
200 g philadelphiaost
2 msk stevia strö
Gör så här:

Sätt varmluftugnen på 180 g eller 200 g vanlig ugn. Smörj en springform.
Vispa äggen fluffiga, vispa ner sötningen efter ett tag. Det ska bli luftigt och vitt, smält smöret. Blanda ner saffran i smöret
Vispa ner smör och grädden i äggsmeten.
Blanda de torra ingredienserna och rör ner och blanda ordentligt, häll upp i formen.
Vispa ihop ingredienserna till smörfyllningen och skeda in det i smeten, som på bilden. All fyllning kommer nog inte gå åt.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 45 minuter. Lägg eventuellt över aluminium efter halva tiden.

Tyckte att denna kaka blev jätte god, nästa gång jag bakar enligt detta recept ska jagprova att utesluta fyllningen.

Hoppas det ska smaka //Rosa
 


2 kommentarer:

  1. Den var jättegod, jag fick ju äran att smaka;)

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera