Välkommen till Bakutmaningen. En inspirationsblogg där DU som hemmabakare varannan vecka möts av en ny utmaning. Du väljer själv vilka utmaningar du vill vara med på och alla är välkomna. Vill du va med maila oss på bakutmaningen@hotmail.com , så får du en inbjudan så att du kan lägga in just ditt bidrag. Vackert, fult, lyckat eller misslyckat spelar ingen roll bara att DU är med och låter dig utmanas! Observera att detta är ingen tävling utan ett sätt att inspireras,ha kul och lära av varandra.

torsdag 15 november 2012

Mariannes kladdkaka eller Världens enklaste kladdkaka

Då så, jag antar utmaningen och bakar världens enklaste kladdkaka efter ett recept som jag fick av min kompis Marianne för sådär hundra år sedan ... typ 1992. Som synes är receptet välanvänt och det är på tiden att jag får ner det på en blogg så jag kan söka rätt på det när det fallit sönder.


Här har ni ingredienserna:
2 ägg
1 1/2 dl strösocker
125 g smör (margarin är för fegisar)
1 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk vaniljsocker
3 msk kakao
1/4 tsk salt


Slå på ugnen, 150 grader. Ja, du läste rätt. Låg temperatur ger kladdig kaka. Blanda sedan alla torra ingredienser utom strösockret i en bunke.


Smält smöret.


Vispa ägg och socker lite lagom mycket, inga krav på vitt och fluffigt utan mer vispa-tills-det-känns-lite-jobbigt-i-armen.


Rör ner mjölblandningen i äggvispet, och rör sist i det smälta smöret. Det här är ett trevligt moment, doften av choklad och varmt smör som blandas är inte äcklig.


Häll smeten i en mjölad form, jag använder en aluminiumpajform (Usch, nu kände jag mig verkligen otroligt omiljövänlig! Bot och bättring utlovas, nästa paj blir i en porslinsform.)


Slicka skålen.


Grädda kakan mitt i ugnen, 20 minuter. När den höjt sig en aning i mitten är den klar. Bäst smakar den när den gottat till sig i kylen några timmar. Med vispad grädde blir det ännu bättre. Eftersom jag själv just nu äter LCHF och denna biten alltså inte var till mig så orkade jag inte vispa någon grädde.

Kram på er alla kladdkakeälskare!
/Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar