Välkommen till Bakutmaningen. En inspirationsblogg där DU som hemmabakare varannan vecka möts av en ny utmaning. Du väljer själv vilka utmaningar du vill vara med på och alla är välkomna. Vill du va med maila oss på bakutmaningen@hotmail.com , så får du en inbjudan så att du kan lägga in just ditt bidrag. Vackert, fult, lyckat eller misslyckat spelar ingen roll bara att DU är med och låter dig utmanas! Observera att detta är ingen tävling utan ett sätt att inspireras,ha kul och lära av varandra.

onsdag 28 november 2012

Sockerkaka med gottgott




Ja själva sockerkakasmeten är densamma som jag alltid gjort sen jag var barn, den finns eller åtminstone fanns på baksidan av kungsörnens vetemjölspaket.. Så här lyder det



Sockerkaka:
2ägg
2dl socker
100gr smör
1 dl mjölk
Ca 2,75 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljpulver

Vispa ägg och socker pösigt, smält smöret och tillsätt mjölken,
Rör ner övriga torrvaror i smeten.

Smöra och bröa en form
Gräddas i 175 grader ca 30 min

Obs! Slicka formen

Jag valde att hälla över min favvoglasyr sedan barnsben:

100 gr smör
1 äggula
1,5 dl socker
3 tsk vaniljsocker

Smällt smör och rör ner resterande ingredienser

Bred över kakan
Strö över cocos

Låt väl smaka



Kram Viktoria


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar