Välkommen till Bakutmaningen. En inspirationsblogg där DU som hemmabakare varannan vecka möts av en ny utmaning. Du väljer själv vilka utmaningar du vill vara med på och alla är välkomna. Vill du va med maila oss på bakutmaningen@hotmail.com , så får du en inbjudan så att du kan lägga in just ditt bidrag. Vackert, fult, lyckat eller misslyckat spelar ingen roll bara att DU är med och låter dig utmanas! Observera att detta är ingen tävling utan ett sätt att inspireras,ha kul och lära av varandra.

fredag 30 november 2012

Sockerkaka med smak av kardemumma

Sockerkaka är en av mina favoriter, men jag har alltid varit kräsen om hur den ska smaka. Den får inte va för torr, för smulig eller smaka för mycket ägg. Och med alla dessa krav kan jag ärligt erkänna att jag misslyckats...MÅNGA GÅNGER. Min svärmor gör världens godaste sockerkaka, så gissa om jag blev glad när jag en dag fick hennes recept och en gammal hederlig sockerkaksform att göra den i =) Och efter det kan jag faktiskt baka en sockerkaka som blir god, inte lika god som min svärmors men nästan.



Denna vecka har jag valt att utgå från hennes recept,men utmana mig själv genom att byta ut några ingredienser..

Grundrecept:

2 ägg
2 dl socker
50g smör
1dl mjölk
2,75dl mjöl
1msk vaniljsocker
2tsk bakpulver

Denna variant:

2 ägg
2 dl socker
50g smör
1dl creme fraiche
2,75dl mjöl
1msk vaniljsocker
2tsk bakpulver
2 tsk kardemumma

Gör så här:

  •  Sätt ugnen på 180 grader varmluft eller 200 grader vanlig ugn
  • Vispa ägg och socker tills det blir vitt
  • Smält smör och blanda i mjölken
  • Blanda alla torra ingredienser
  •  Häll smörblandningen i äggsmeten, vispa ordentligt
  • Vänd sedan ner de torra ingredienserna
  • Häll smeten i en bröad form
  •  Grädda i ugnen i ca 25-30 min 
Ät och njut av en god och saftig sockerkaka // Rosa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar